Kvalitní zařízení ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení zařízení řídí a které umožňují efektivní organizaci zařízení a její rozvoj a zajišťují, že zařízení je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní výchovu a vzdělávání a osobnostní rozvoj dětí a nezaopatřených osob (dále jen „děti“). Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů zařízení. Klíčovou součástí cílů zařízení je školní vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality výchovy a vzdělávání je důležité, aby vedení zařízení prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskusí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií zařízení sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní zařízení je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce.
Dosažení vysoké kvality výchovy a vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči dětí, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní zařízení aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle zařízení za své.
Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se děti a všichni aktéři cítili v zařízení bezpečně. Kvalitní zařízení je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám dětí, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování.
Ředitel kvalitního zařízení je vůdčí osobností pedagogického procesu.
Kritéria v této oblasti kladou důraz na aktivitu vedení zařízení. Právě přístup vedení zařízení v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu výchovy a vzdělání, které zařízení poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je také vytváření zdravého klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení zařízení je vlastní profesní rozvoj členů vedení zařízení.
Kvalitní zařízení tvoří kvalitní pedagogové.
Kvalitní výchova a vzdělávání se odehrává především v kontaktu dětí s pedagogy. Jádrem kvalitního zařízení jsou kvalitní pedagogové – kvalifikovaní, profesně zdatní, přistupující k dětem s respektem, vstřícní, profesionálně vystupující, podporující rozvoj odpovědnosti u dětí, uvědomující si vlastní odpovědnost, otevření výměně zkušeností, konstruktivně spolupracující s kolegy a soustavně rozvíjející vlastní vzdělání, rozhled a schopnosti. Smyslem kritérií v této oblasti je hodnocení této důležité stránky kvalitního zařízení.
Kvalitní výchova a vzdělávání směřující k dobrým výchovně-vzdělávacím výsledkům všech dětí jsou základem kvalitního zařízení.
Smyslem naplňování kritérií v oblasti „výchova a vzdělávání“ je implementace principů výchovy a vzdělávání, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu výchovně-vzdělávacích cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem dětí a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů dětí na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takové výchovy a vzdělávání je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovně-vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu dětí k vzdělávání je vysvětlování souvislostí s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových výchovně-vzdělávacích situací a úkolů, v nichž děti úměrně svému rozvoji takové situace sami rozpoznávají a využívají.
Kvalitní zařízení umožňuje každému dítěti maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.
Cílem pro naplňování kritérií v oblasti „vzdělávací výsledky“ je posoudit, zda zařízení efektivně pracuje s výsledky dětí v oblasti resocializace tak, aby absolventi byli vybaveni takovými kompetencemi, které co nejúčinněji podpoří jejich začlenění do společnosti a úspěšnost v dalším životě a přispějí ke zvýšení kvality jejich života. Soustavně se sleduje psychosomatický vývoj dítěte i jeho sociální vazby. Velmi důležité je, aby zařízení bylo schopné systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázalo přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální, skupinové i celkové úrovni. V zařízení se vhodně dbá na spolupráci s biologickou rodinou dítěte, případně na okolnosti, kdy se uvažuje o předání k řízení o jiné formě péče (hostitelská rodina, adopce, pěstounská péče).
Kvalitní zařízení sleduje výchovně-vzdělávací pokroky všech dětí a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči.
Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit, aby výchovná práce v zařízeních byla zaměřena zejména na oblasti vytváření podmínek pro náležitý rozvoj citové stránky dítěte, podpory jeho sebedůvěry a umožnění jeho aktivní účasti ve společnosti. S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti s ohledem na potřeby osoby jeho věku. V maximální možné míře je volba cílů, prostředků a metod přizpůsobena individuálním schopnostem dětí, aby vedla k rozvoji vědomostí, dovedností, kreativity i postojů dětí na bázi kritického sebehodnocení vlastního výsledku. Stejně jako ve všech typech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku je zásadním předpokladem pro takové vzdělávání přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního, vědomostního i odborného rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě k výchovně-vzdělávacím cílům. V indikovaných případech výchovné působení zmírňuje nebo odstraňuje příčiny nebo důsledky poruch chování a přispívá ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Hodnocení v této oblasti se soustředí na projevy důvěry v možnost resocializace každého dítěte, rozvoj jeho osobnosti, kognitivních a sociálních dovedností a předpoklady pro úspěšný život a také na zřeknutí se negativní stereotypizace.